Badanie Santander Consumer Banku pokazało, że blisko 90 proc. Polaków korzysta z Internetu, z czego większość z nich korzysta z dostępu do sieci każdego dnia. Liderami, jak można się domyślić, w cyfrowej aktywności są dwudziesto- i trzydziestolatkowie. Jednak nie zmienia to faktu, że osoby starsze coraz częściej łączą się z wirtualnym światem. Czy Polacy są świadomi cyberprzestępstw? Czy uważają podczas zakupów online? Sprawdźcie już teraz!
Aktywnych konsumentów online jest coraz więcej, głównie spowodowane jest to wzrostem popularności e-zakupów. Jednak czy świadomość czyhających na nas cyberzagrożeń jest równie wysoka? Jak wynika z badania banku, osoby młode uważają swoją wiedzę, odnośnie niebezpieczeństw w sieci, za dobrą bądź bardzo dobrą. Świadczy to o ich pewności względem tego tematu. Dodatkowo nikt z tej grupy wiekowej nie ocenił swojej świadomości w tym obszarze jako niską. Podobnie jest także w przypadku millenialsów – oni również ocenili się w tym obszarze na bardzo dobrym poziomie. Tylko 7 proc. ankietowanych z tej grupy wiekowej sądzi, że ma małą lub bardzo małą wiedzę odnośnie cyberzagrożeń. Najgorzej wypadły osoby powyżej 60 roku życia. Uważają oni, że ich wiedza w zakresie internetowych niebezpieczeństw z pewnością nie jest na dobrym poziomie.
Badanie „Bezpieczni na e-zakupach 2022” uwzględniało sprawdzenie znajomości dwóch istotnych pojęć dotyczących cyberzagrożeń. Pierwszym z nich był phishing, czyli podszywanie się pod inną osobę bądź instytucję w celu wyłudzenia danych. Niepokojące dane ukazują, że tego terminu nie znało aż 84 proc. ankietowanych osób. Natomiast skiming, czyli kolejne z najpopularniejszych przestępstw mających związek z bankowością elektroniczną i obrotem bezgotówkowym, jest znane tylko dla 23 proc. badanych. Ponad połowa Polaków (65 proc.) kompletnie nie wiedziała, co ten termin oznacza, a pozostali udzielili błędnych odpowiedzi.
Brak znajomości podstawowych pojęć i metod oszustw tylko utwierdza, że Polacy posiadają znikomą wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa. Dodatkowo niepokojący jest fakt, że większość z nas codziennie korzysta z Internetu, a bez odpowiednej wiedzy z tego zakresu możemy z łatwością paść ofiarą ataku cyberprzestępcy.
Zatem skąd najczęściej czerpiemy wiedzę o zagrożeniach w sieci? Jak wynika z badania banku, większość czyta artykuły online, następnie strony internetowe banku lub urzędu oraz znajduje potrzebne informacje w mediach społecznościowych. Mniej popularne kanały do czerpania wiedzy w tym zakresie to jednakowo – rodzina i znajomi oraz telewizja, a następnie webinary i podcasty.
Zdobycie zaufania klienta jest bardzo ważne i z pewnością nie kończy się wraz ze złożeniem zamówienia. Na wiarygodność e-sklepu wpływa wiele czynników. Badanie pokazało, że najistotniejsze są pozytywne opinie – jednak zbyt duża ilość również może okazać się niepokojąca. Następnie popularność i znajomość danej marki oraz transparentność najważniejszych danych kontaktowych. Dla niektórych konsumentów ważną opcją jest możliwość płatności za pobraniem, ale również za pośrednictwem znanych operatorów. Obecność sklepu w social mediach budzi zaufanie tylko 4 proc. respondentów.
Uczciwość e-sklepu czasem może być trudna do rozpoznania. Zatem jak dbać o bezpieczeństwo zakupów online? Autorzy badania przedstawili ciekawe dane, z których wynika, że ponad połowa respondentów zachowuje korespondencje ze sprzedawcą oraz dowody zakupu. Kolejną formą ostrożności, która również cieszy się dużą popularnością jest wcześniejsza weryfikacja wiarygodności e-sklepu i dokładne sprawdzanie danych do przelewu przed przesłaniem pieniędzy. Niektórzy konsumenci korzystają z ubezpieczenia swoich zakupów - jednak to rozwiązanie nie jest bardzo popularne w Polsce - oraz używają osobnej karty tylko do zakupów w sieci. Niestety z badania również wynika, że aż 15 proc. ankietowanych nic nie robi w kierunku swojego bezpieczeństwa podczas zakupów internetowych.
-Takie zachowanie daje pole do popisu oszustom – ostrzega Patryk Perliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi, Santander Consumer Bank. – Tak częste korzystanie z Internetu, jakie deklaruje większość badanych, powinno nieść za sobą większą świadomość cyberzagrożeń, których można doświadczyć również podczas zakupów w sklepie internetowym. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej dla naszego bezpieczeństwa.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.
Źródło: RAPORT POLAKÓW PORTFEL WŁASNY „Bezpieczni na e-zakupach 2022”
Gwiazdy Jakości Obsługi to jeden z najważniejszych tytułów, jakie może zdobyć firma. Dlaczego? Ponieważ wyróżnienie przyznawane jest co roku w wyniku badania satysfakcji konsumentów i to Klienci decydują...
Czytaj więcejJak co roku, Polski Program Jakości Obsługi rusza z badaniem satysfakcji Polaków i jakości obsługi w placówkach handlowych i usługowych w Polsce. Od kilku lat ocenie podlegają także sklepy i serwisy online....
Czytaj więcejWybór firmy hostingowej to decyzja, która może znacząco wpłynąć na sukces Twojej obecności w internecie. W dzisiejszym zalewie ofert, jakość obsługi...
Czytaj więcej