Każdy z nas korzysta z usług firm kurierskich. Jedni regularnie, inni sporadycznie, jednak niezależnie od częstotliwości, kierujemy się podobnymi wytycznymi przy wyborze firmy, mamy swoje przyzwyczajenia i oczekiwania. A jakie nawyki dominują wśród polskich konsumentów? Dowiesz się tego dzięki nam!
W maju Polski Program Jakości Obsługi realizował kolejną odsłonę cyklu Monitoringu Branż. Tym razem pod lupą znalazła się branża firm kurierskich. Sprawdzaliśmy z jaką częstotliwością polscy konsumenci korzystają z ich usług, oraz czym kierują się przy wyborze usługodawcy. Poprosiliśmy respondentów także o ocenę firm, z którymi mieli styczność w ostatnim czasie. Wyniki naszego badania, sprawdzicie poniżej.
Na pytanie o częstotliwość korzystania z usług firm kurierskich, zdecydowana większość respondentów odpowiedziała, że robią to kilka razy w miesiącu, ale nie częściej niż raz w tygodniu. Nałogowych użytkowników jest zaledwie 8% - osoby te zamawiają produkty lub wysyłają je za pośrednictwem kurierów kilka razy w tygodniu. Niespełna 1/5 ankietowanych udzieliła odpowiedzi, że korzysta z usług kurierów raz w miesiącu, a 13% korzysta sporadycznie - raz na kilka miesięcy.
Zapytaliśmy także respondentów, czym kierują się przy wyborze firmy kurierskiej. Dla większości konsumentów najistotniejsza jest cena – takiej odpowiedzi udzieliło 43% ankietowanych. Lokalizacja punktu nadania lub odbioru przesyłki jest kluczowa dla 27% respondentów, a szybkość dostawy dla 26%. Zaledwie 4% ankietowanych przyznaje, że na ich decyzję ma wpływ funkcjonalność platformy do zarządzania przesyłkami.
Czy jest rzecz, której nigdy nie zamówisz za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej? Aż 97% respondentów odpowiedziało, że ma takie artykuły, których nie zamówi, ani nie wyśle poprzez firmę kurierską. W tej grupie największą część stanowi żywność – 33% głosów opowiedziało się, że nie zamawia żywności z dostawą kurierską. Równie sporą grupą są rośliny – tych nie zamawia 30% ankietowanych. Trzecie miejsce zajmują szklane przedmioty z wynikiem 16% głosów. Pozostałe odpowiedzi były udzielane w mniejszości i tak meble otrzymują 8% głosów, dokumenty 7%, unikatowe rzeczy (jak ręcznie robione przedmioty) to 2%, a duże gabaryty to tylko 1% głosów.
Podczas badania poprosiliśmy także naszych ankietowanych o ocenienie jakości obsługi w firmach, z którymi mieli kontakt w ostatnim czasie. Oceny były zaznaczane na skali 1-10, gdzie 1 oznacza bardzo słabą obsługę, a 10 rewelacyjną. Wyniki zostały zebrane, a z nich wyliczono średnią ocen dla każdej firmy. Podsumowanie przedstawiono na poniższym wykresie.
Wśród ankietowanych największą grupą były kobiety w przedziale wiekowym 24-45 lat, najmniejszą zaś mężczyźni w wieku 18-23.
A Ty z usług jakiej firmy ostatnio korzystałeś? Dobrze oceniasz jakość obsługi?
Podziel się z nami opinią!
Gwiazdy Jakości Obsługi to jeden z najważniejszych tytułów, jakie może zdobyć firma. Dlaczego? Ponieważ wyróżnienie przyznawane jest co roku w wyniku badania satysfakcji konsumentów i to Klienci decydują...
Czytaj więcejJak co roku, Polski Program Jakości Obsługi rusza z badaniem satysfakcji Polaków i jakości obsługi w placówkach handlowych i usługowych w Polsce. Od kilku lat ocenie podlegają także sklepy i serwisy online....
Czytaj więcejWybór firmy hostingowej to decyzja, która może znacząco wpłynąć na sukces Twojej obecności w internecie. W dzisiejszym zalewie ofert, jakość obsługi...
Czytaj więcej